Wednesday 29 October 2014

Teori Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg

Teori Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg

Lawrence Kohlberg

Kohlberg(1927 – 1987)  membesar di Bronxville, New York dan mendapat pendidikan di Akademi Andover di Massachusetts, iaitu sebuah sekolah tinggi persendirian yang mementingkan akademik, Dia tidak terus pergi ke kolej, sebaliknya dia pergi menolong orang-orang  Israel dengan berkhidmat sebagai jurutera kedua dalam sebuah kapal yang mengangkut pelarian Eropah melalui kepungan British ke Israel. Selepas itu, dalam tahun 1948, Kohlberg mendaftar di University Chicago tempat dia mendapat markah yang sangat tinggi dalam ujian kelayakan. Ini membolehkan beliau mengambil jumlah kursus yang sedikit untuk mendapatkan ijazah sarjananya yang dilakukannya dalam masa setahun. Beliau terus menetap di Chicago untuk melakukan kerja selepas ijazah dalam bidang psikologi kerana beliau bercadang untuk menjadi ahli psikologi klinikal pada masa itu, Namun demikian, tidak lama kemudian timbul minat beliau terhadap Piaget dan beliau mula menemu ramah kanak-kanak dan remaja menganai isu-isu moral. Ini seterusnya menjadi disertasi kedoktoran beliau, iaitu persembahan pertama peringkat teori barunya. Kohlberg mengajar di University Chicago dan tahun 1962 hingga 1968, dan seterusnya di University Harvard dari 1968 sehingga beliau meninggal dunia pada tahun 1987.
   
Kohlberg memfokuskan kajiannya kepada perkembangan moral dan menyediakan suatu teori peringkat penaakulan moral yang terdiri daripada tiga aras dan enam peringkat.  Pada setiap tahap penaakulan moral terdapat pertimbangan-pertimbangan moral yang berbeza:

·Tahap 1: Penaakulan Moral Pra-konvensional
                 Pertimbangan berdasarkan keperluan individu  dan peraturan orang lain
·Tahap 2: Penaakulan Moral Konvensional
                 Pertimbangan adalah berdasarkan persetujuan orang lain, harapan keluarga, nilai tradisional,                          undang-undang masyarakat, dan kesetiaan kepada Negara.
·Tahap 3 : Penaakulan Moral Pos-Konvensional
Pertimbangan adalah berdasarkan Perjanjian Sosial dan Prinsip Etika Universal




Jadual : Enam Peringkat Perkembangan Moral Kohlberg
Aras
Peringkat
Keterangan

1. Moraliti
    Prakonventional

1. Pelbagai moraliti.


2. Tujuan individu menjadi      
     alat dan pertukaran

Buat apa yang patut untuk mengelakkan hukuman.

Buat apa yang betul sebab ianya adil.


2. Moraliti
    Konvensional

3. Saling berhubungan 
    kehendak interpersonal 
    dan pengesahan

4. Kesedaran dalaman dan 
    sistem sosial

Buat apa yang betul kerana ianya dikehendaki oleh ibu bapa, guru dan masyarakat.

Buat apa yang betul kerana tugas atau mematuhi undang-undang.


3. Moraliti
    Poskonventional
5. Kemudahan atau kontrak
    sosial dan hak individu


6. Prinsip sejagat dan etika
Buat apa yang betul sebab kebajikan dan perlindungan awam

Buat apa yang ebtul sebab prinsip etika pilihan sendiri.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik