Teori
Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg
Lawrence Kohlberg |
Kohlberg(1927 – 1987) membesar di Bronxville, New York dan mendapat
pendidikan di Akademi Andover di Massachusetts, iaitu sebuah sekolah tinggi
persendirian yang mementingkan akademik, Dia tidak terus pergi ke kolej,
sebaliknya dia pergi menolong orang-orang
Israel dengan berkhidmat sebagai jurutera kedua dalam sebuah kapal yang
mengangkut pelarian Eropah melalui kepungan British ke Israel. Selepas itu,
dalam tahun 1948, Kohlberg mendaftar di University Chicago tempat dia mendapat
markah yang sangat tinggi dalam ujian kelayakan. Ini membolehkan beliau
mengambil jumlah kursus yang sedikit untuk mendapatkan ijazah sarjananya yang
dilakukannya dalam masa setahun. Beliau terus menetap di Chicago untuk
melakukan kerja selepas ijazah dalam bidang psikologi kerana beliau bercadang
untuk menjadi ahli psikologi klinikal pada masa itu, Namun demikian, tidak lama
kemudian timbul minat beliau terhadap Piaget dan beliau mula menemu ramah
kanak-kanak dan remaja menganai isu-isu moral. Ini seterusnya menjadi disertasi
kedoktoran beliau, iaitu persembahan pertama peringkat teori barunya. Kohlberg
mengajar di University Chicago dan tahun 1962 hingga 1968, dan seterusnya di
University Harvard dari 1968 sehingga beliau meninggal dunia pada tahun 1987.
Kohlberg memfokuskan
kajiannya kepada perkembangan moral dan menyediakan suatu teori peringkat
penaakulan moral yang terdiri daripada tiga aras dan enam peringkat. Pada setiap tahap penaakulan moral terdapat
pertimbangan-pertimbangan moral yang berbeza:
·Tahap
1: Penaakulan Moral Pra-konvensional
Pertimbangan berdasarkan keperluan individu dan peraturan orang lain
·Tahap 2: Penaakulan Moral
Konvensional
Pertimbangan adalah
berdasarkan persetujuan orang lain, harapan keluarga, nilai tradisional, undang-undang masyarakat, dan kesetiaan kepada Negara.
·Tahap
3 : Penaakulan Moral Pos-Konvensional
Pertimbangan
adalah berdasarkan Perjanjian Sosial dan Prinsip Etika Universal
Jadual : Enam Peringkat
Perkembangan Moral Kohlberg
Aras
|
Peringkat
|
Keterangan
|
1. Moraliti
Prakonventional
|
1. Pelbagai moraliti.
2. Tujuan individu menjadi
alat dan pertukaran
|
Buat apa yang patut untuk
mengelakkan hukuman.
Buat apa yang betul sebab ianya
adil.
|
2. Moraliti
Konvensional
|
3. Saling berhubungan
kehendak interpersonal
dan pengesahan
4. Kesedaran dalaman dan
sistem sosial
|
Buat apa yang betul kerana ianya
dikehendaki oleh ibu bapa, guru dan masyarakat.
Buat apa yang betul kerana tugas
atau mematuhi undang-undang.
|
3. Moraliti
Poskonventional
|
5. Kemudahan atau kontrak
sosial dan hak individu
6. Prinsip sejagat dan etika
|
Buat apa yang betul sebab
kebajikan dan perlindungan awam
Buat apa yang ebtul sebab prinsip
etika pilihan sendiri.
|
No comments:
Post a Comment