Teori Perkembangan Psikososial Erikson
Erik Erikson |
Erik Erikson pengikut psikoanalisis telah
mengemukakan lima prinsip perkembangan psikososial manusia:
(1)
Manusia mempunyai keperluan
asas yang sama.
(2)
Perkembangan bergantung
tindak balas kepada keperluan asas.
(3)
Perkembangan mengikut tahap
tertentu
(4)
Setiap tahap ada konflik,
mesti diatasi untuk ke tahap berikutnya.
(5)
Jika gagal atasi konflik
akan menjejaskan perkembangan tahap berikutnya.
Menurut Erikson, terdapat lapan peringkat
perkembangan sosioemosi manusia daripada zaman bayi kepada peringkat tua. Setiap peringkat timbul tingkah laku positif
dan negatif yang membawa masalah
penyesuaian psikologikal kerana konflik emosi.
Jadual : Lapan Peringkat Perkembangan Sosioemosi
Erikson
Peringkat
|
Umur
|
Ciri-ciri
|
kepercayaan iawan ketidak- percayaan
|
0
– 1.5 tahun
(bayi)
|
·
Rasa kepercayaan
dibina dalam tahun pertama
·
Bina rasa
kepercayaan secara peringkat
·
Bina rasa
ketidakpercayaan jika keperluannya tidak dapat dipenuhi
·
Ketidakpercayaan
akan terbentuk tingkah laku negatif
|
Autonomi lwn malu/ragu
|
1.5 – 3 tahun
(awal kanak-kanak)
|
·
Ingin milik kuasa
·
Ingin buat
sesuatu dengan daya usaha sendiri
·
Rasa malu jika
tidak diberi kuasa
·
Rasa malu di
depan orang
·
Rasa takut
melakukan kesalahan
|
Inisiatif lawan serba salah
|
3 – 6 tahun
(Awal kanak-kanak
tadika
|
·
Belajar cepat
·
Bergerak cepat
·
Peka kepada yang
betul dan salah
·
Rasa serba salah
jika diketawa
·
Bina sikap
negatif jika rasa serba salah
|
Kerajinan lawan kompleks rendah
|
6 – 11 tahun
(kanak-kanak)
|
·
Ingin
kuasai sesuatu
·
Ingin berjaya
·
Kuasai kemahiran
asas fizikal dan sosial
· Perlukan
peneguhan positif/ penghargaan terhadap tugas yang disempurnakan
·
Rasa kompleks
rendah diri jika dikritik
|
Identiti lawan kekeliruan identiti
|
12 – 20 tahun
(Remaja)
|
·
Cuba fahami diri
·
Hadapi krisis
identiti
· Sensitif kepada
perubahan badan dan imej kendiri
·
Bentuk konsep
kendiri positif dan negatif
· Perkembangan
emosi berlandaskan emosi dari peringkat-peringkat dahulu
|
Keahlakan
lawan pengasingan diri
|
20 - 40
tahun
(Dewasa)
|
· Kebolehan untuk membina rasa sayang,
harapan dan penerimaan kepada orang lain.
· Berkebolehan untuk bina hubungan dgn
individu lain bila ada rasa keyakinan dan fahami diri sendiri.
·
Rasa murung, menyendiri bila tidak dapat
bina hubungan dengan individu lain
|
Generativiti
lawan pemusatan kendiri
|
40 - 60
tahun
(Akhir
dewasa)
|
· Kebolehan untuk beri sumbangan kpd
masyarakat dan diri sendiri. Sumbangan dalam bentuk produktiviti dan dapat
pengiktirafan drp masyarakat.
· Gagal beri sumbangan individu rasa bosan, self indugen
|
Kesepaduan
lawan putus asa
|
60
tahun ke atas
(Tua)
|
·
Individu yang ada intergriti rasa aman,
puas hati dengan apa yang telah dicapai dalam hidupnya. Kebolehan untuk berinteraksi
dengan pelbagai golongan masyarakat.
·
Individu yang tidak capai matlamat hidup,
gagal buat keputusan yang terbaik, hidup kucar-kacir akan rasa putus asa.
|
No comments:
Post a Comment