Tuesday 28 October 2014

Ciri-ciri Perkembangan


Ciri-ciri Perkembangan

Proses perkembangan berlaku secara berterusan daripada peringkat percambahan sel sehingga akhir hayat organisma.  Seseorang boleh menambah ilmunya atau mengalami proses belajar mengenai benda dan perkara baru sepanjang hayatnya. Contohnya seorang datuk yang berumur 70 tahun belajar menggunakan tongkat untuk berjalan disebabkan kakinya telah lemah.  Perkembangan akan berterusan walaupun telah mencapai peringkat kematangan

Perubahan tingkah laku berlaku dalam keadaan yang berterusan dan menerusi peringkat-peringkat perkembangan tertentu.  Individu akan belajar tingkah laku yang sesuai dengan peringkat umurnya daripada orang-orang yang signifikan dalam hidupnya.  Contohnya bila seseorang telah menjadi ibu, dia akan mempelajari cara untuk menjaga bayi daripada emaknya. Tingkah laku yang dipelajari termasuklah cara memandikan bayi, cara memberi susu badan atau menyuap makanan pejal, menukar lampin dan sebagainya.

Perkembangan adalah perubahan dari segi kemahiran atau kebolehan. Misalnya kemahiran menggunakan anggota badan, kanak-kanak 2 tahun belum boleh menggunakan kakinya untuk mengayuh basikal sendiri. Oleh itu dia perlukan basikal yang disokong oleh dua roda kecil di kiri dan kanan tetapi kemahiran mengayuh dan mengimbang badan ini akan diperolehinya bila berumur 3 tahun. Contoh lain, kemahiran menggunakan bahasa atau sistem, kebolehan mengawal emosi dan kebolehan menyesuaikan diri dengan kawan akan berkembang apabila umur seseorang meningkat.

Perkembangan dipengaruhi oleh baka dan persekitaran. Baka menentukan had perkembangan manakala persekitaran akan membantu individu mencapai tahap perkembangan yang maksimum. Contohnya sekiranya seseorang kanak-kanak itu bapanya jurutera dan ibunya doktor, tentulah dia mewarisi kecerdasan ibu bapanya. Tetapi entah bagaimana dia telah hilang sejak kecil dan dijumpai serta dipelihara oleh orang asli dan telah tidak bersekolah.  Oleh itu apabila dia remaja dan bertemu semula dengan ibu bapanya yang sebenar, dia mungkin terus buta huruf oleh sebab bakanya tidak dapat berkembang dalam persekitaran yang sesuai.


Perkembangan adalah bersifat kumulatif terutama perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran. Kehidupan kita sekarang dipengaruhi oleh apa yang kita lalui. Contohnya kanak-kanak yang tidak kenal nombor atau memahami konsep nombor, tidak boleh diajar operasi tambah dan tolak.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik