Peringkat Perkembangan Manusia Berdasarkan Perspektif Teori
Perkembangan manusia boleh dibahagikan kepada empat dimensi utama iaitu,
perkembangan kognitif, perkembangan emosi, perkembangan moral dan perkembangan
sosial. Perubahan perkembangan berlaku secara peringkat demi peringkat. Tokoh-tokoh
terkemuka yang mengkaji psikologi perkembangan kanak-kanak terdiri daripada
Jean Piaget
(kognitif), Arnold Gesell (psikomotor), Erik Erikson (psikososial), Lawrence Kohlberg
(moral) dan Sigmund Freud (psikodinamik).
Peringkat-Peringkat Perkembangan Manusia
Jangka masa hidup
|
Umur/masa
|
1. Pralahir
|
Mengandung hingga lahir
|
2. Bayi (Infancy)
|
2 tahun pertama
|
3. Awal kanak-kanak (toddlehood)
|
2 – 3 tahun
|
4. Pra sekolah (awal persekolahan)
|
4 – 6 tahun
|
5. Kanak-kanak pertengahan
|
6 – 11 tahun
|
6. Remaja awal
|
12 – 14 tahun
|
7. Remaja pertengahan dan akhir
|
15 – 22 tahun
|
8. Dewasa awal
|
22 – 34 tahun
|
9. Dewasa pertengahan
|
34 – 59 tahun
|
10. Dewasa akhir
|
60 – 75 tahun
|
11. Tua
|
75 tahun ke atas
|
Teori
Perkembangan Kognitif Piaget
Jean Piaget (1896-1980) |
Teori perkembangan kognitif Piaget mencadangkan empat peringkat
perkembangan kognitif bagi kanak-kanak. Piaget
berpendapat setiap peringkat berbeza dari segi kuantiti informasi, kualiti
pengetahuan dan kefahaman. Piaget juga
berpendapat perubahan dari satu peringkat ke peringkat seterusnya menyebabkan
kanak-kanak akan mencapai peringkat kematangan yang sesuai. Hal ini disebabkan
kanak-kanak telah terdedah dengan pelbagai jenis pengalaman yang relevan.
Empat peringkat perkembangan kognitif tersebut ialah :
1. Peringkat sensorimotor ( dari lahir hingga 2
tahun)
2. Peringkat praoperasi (2-7 tahun)
3. Peringkat operasi konkrit ( 7-12 tahun)
4. Peringkat operasi formal ( 12 tahun hingga dewasa)
2. Peringkat praoperasi (2-7 tahun)
3. Peringkat operasi konkrit ( 7-12 tahun)
4. Peringkat operasi formal ( 12 tahun hingga dewasa)
Jadual : Peringkat-peringkat Perkembangan
Kognitif Piaget
Peringkat
|
Umur
|
Ciri-ciri
|
Sensori
Motor
|
0 - 2
Tahun
|
- Boleh meniru dan mengingati benda-benda
- Mengetahui yang sesuatu objek itu masih wujud walaupun ianya
disembunyikan
- Bersifat egosentrik
|
Pra
Operasi
|
2 – 7
Tahun
|
- Mula mengguna bahasa secara sedikit demi sedikit
- Boleh mula berfikir menggunakan bentuk-bentu simbol
|
Operasi
Konkrit
|
7 – 11
Tahun
|
- Boleh menyelesaikan masalah yang konkrit
- Boleh memahami konsep pemuliharaan
- Boleh membuat pengkelasan
|
Operasi
Formal
|
11 atau 12
Tahun
Ke atas
|
- Boleh enyelesaikan masalah yang abstrak
- Menjadi lebih bersaintifik dalam cara pemikiran
- Merasa bimbang tentang isu sosial dipersekitarannya
|
No comments:
Post a Comment