Arnold Gesell (1880-1961)
merupakan seorang ahli psikologi yang mementingkan baka sebagai penggerak utama
terhadap perkembangan seseorang individu. Beliau mempercayai bahawa kematangan
fizikal merupakan faktor utama menentukan proses pembelajaran. Kebolehan
kanak-kanak akan muncul apabila kanak-kanak sampai ke titik dan peringkat kematangan
tertentu. Beliau berpendapat semua perkembangan berlaku mengikut pola dan urutan
tertentu. Oleh itu perkembangan tingkah laku kanak-kanak boleh diramalkan.
Misalnya semasa berumur 4 bulan, Ali telah boleh merangkak, tingkah laku
seterusnya ialah duduk dan mula belajar berdiri.
Gesell telah berjaya menghasilkan jadual perkembangan turutan tingkah
laku (perkembangan motor). Dua
buah buku Gesell yang penting ialah “An
Atlas of Infant Behavior” dan Infant and Child in Culture of Today”. Buku-buku
lain, ‘The First Five Years’, ’Children
from 5-10 Years Old’ dan ‘
Adolescents’.
Peringkat perkembangan adalah berbeza-beza di antara seorang individu
dengan individu lain. Ini kerana kadar pertumbuhan adalah berlainan bagi setiap
individu. Menurut beliau, kanak-kanak sebelum berumur 2 tahun, tidak
berkebolehan melukis bulatan dan garisan melintang. Tetapi semasa berumur 2
hingga 4 tahun mereka boleh melakukannya dengan mudah. Semasa berumur tahun, kanak-kanak belum berkebolehan
menyalin rajah berlian. Setiap kali sesorang kanak-kanak memasuki satu
peringkat perkembangan baru (awal kanak-kanak, pertengahan kanak-kanak dan
sebagainya), dia akan menunjukkan tingkah laku yang tidak stabil kerana dia
perlu mempelajari kemahiran koordinasi fizikal, temperamen, intelektual dan
sikap. Beliau juga menegaskan lima tahun pertama merupakan tapak perkembangan
tingkah laku dan aspek lain yang membawa kepada perkembangan seterusnya.
Jadual : Peringkat-Peringkat Perkembangan
Motor Gesell
Peringkat
|
Ciri-ciri
Perkembangan Tingkah laku
|
Peringkat pertama
(0 – 1tahun)
|
- 1 bulan – menghasilkan tangisan berbeza untuk menyatakan kehendak berlainan seperti tangisan lapar adalah berlainan daripada tangisan ketika lampinya basah.
- 4 bulan – mata bayi boleh
mengikuti objek yang bergerak.
- 6 bulan – bayi boleh
menggenggam objek.
- 7 bulan – boleh duduk dan merangkak 12 bulan – berdiri dengan
berpaut pada kerusi.
|
Peringkat kedua
(1 – 2 tahun)
|
- Mula jalan bertatih atau dibantu oleh pengasuhnya
- mula memahami makna ‘ jamham’
- 2 tahun – boleh berjalan
|
Peringkat ketiga
(2 – 3 tahun)
|
- boleh makan sendiri
- bercakap menggunakan ayat mudah , boleh berlari.
|
Peringkat keempat
(3 – 4 tahun)
|
- boleh menunggang basikal beroda tiga
- boleh menuruti arahan mudah daripada ibu bapa.
|
Peringkat kelima
(4 – 5 tahun)
|
- mula bersosialisasi
- mengemukakan soalan berperingkat-peringkat
- bersedia untuk ke kelas pra sekolah
|
No comments:
Post a Comment