Wednesday 29 October 2014

Teori Perkembangan Psikomotor Arnold Gesell



Teori Perkembangan Psikomotor Arnold Gesell


Arnold Gesell
Arnold Gesell (1880-1961) merupakan seorang ahli psikologi yang mementingkan baka sebagai penggerak utama terhadap perkembangan seseorang individu. Beliau mempercayai bahawa kematangan fizikal merupakan faktor utama menentukan proses pembelajaran. Kebolehan kanak-kanak akan muncul apabila kanak-kanak sampai ke titik dan peringkat kematangan tertentu. Beliau berpendapat semua perkembangan berlaku mengikut pola dan urutan tertentu. Oleh itu perkembangan tingkah laku kanak-kanak boleh diramalkan. Misalnya semasa berumur 4 bulan, Ali telah boleh merangkak, tingkah laku seterusnya ialah duduk dan mula belajar berdiri.

Gesell telah berjaya menghasilkan jadual perkembangan turutan tingkah laku (perkembangan motor). Dua buah buku Gesell yang penting ialah “An Atlas of Infant Behavior” dan Infant and Child in Culture of Today”. Buku-buku lain, ‘The First Five Years’, ’Children from 5-10 Years Old’ dan ‘ Adolescents’.

Peringkat perkembangan adalah berbeza-beza di antara seorang individu dengan individu lain. Ini kerana kadar pertumbuhan adalah berlainan bagi setiap individu. Menurut beliau, kanak-kanak sebelum berumur 2 tahun, tidak berkebolehan melukis bulatan dan garisan melintang. Tetapi semasa berumur 2 hingga 4 tahun mereka boleh melakukannya dengan mudah. Semasa berumur  tahun, kanak-kanak belum berkebolehan menyalin rajah berlian. Setiap kali sesorang kanak-kanak memasuki satu peringkat perkembangan baru (awal kanak-kanak, pertengahan kanak-kanak dan sebagainya), dia akan menunjukkan tingkah laku yang tidak stabil kerana dia perlu mempelajari kemahiran koordinasi fizikal, temperamen, intelektual dan sikap. Beliau juga menegaskan lima tahun pertama merupakan tapak perkembangan tingkah laku dan aspek lain yang membawa kepada perkembangan seterusnya.


Jadual : Peringkat-Peringkat Perkembangan Motor Gesell

Peringkat
Ciri-ciri Perkembangan Tingkah laku
Peringkat pertama
(0 – 1tahun)
- 1 bulan – menghasilkan tangisan berbeza untuk menyatakan kehendak        berlainan seperti tangisan lapar adalah berlainan daripada tangisan ketika    lampinya basah.
- 4 bulan – mata bayi boleh mengikuti objek yang bergerak.
- 6 bulan – bayi boleh menggenggam objek.
- 7 bulan – boleh duduk dan merangkak 12 bulan – berdiri dengan
  berpaut pada kerusi.
Peringkat kedua
(1 – 2 tahun)
- Mula jalan bertatih atau dibantu oleh pengasuhnya
- mula memahami makna ‘ jamham’
- 2 tahun – boleh berjalan
Peringkat ketiga
(2 – 3 tahun)
- boleh makan sendiri
- bercakap menggunakan ayat mudah , boleh berlari.
Peringkat keempat
(3 – 4 tahun)
- boleh menunggang basikal beroda tiga
- boleh menuruti arahan mudah daripada ibu bapa.
Peringkat kelima
(4 – 5 tahun)
- mula bersosialisasi
- mengemukakan soalan berperingkat-peringkat
- bersedia untuk ke kelas pra sekolah

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik