Wednesday 29 October 2014

Teori Tugas Perkembangan Havighurst



Teori Tugas Perkembangan  Havighurst         
    
Robert J. Havighurst 


Robert J. Havighurst telah di lahrkan pada 5 Jun, 1900. beliau menerima ijazah Ph.D. dalam bidang Kimia pada tahun 1924 daripada Universiti Ohio. Dia telah mengubah haluan kerjayanya kepada mengkaji perkembangan remaja dan proses pendidikan setelah menjadi guru Sains di Sekolah Tinggi dan Maktab. Pada tahun 1974, dia telah diberi gelaran ‘Professor Emiritus in Development and Education’, iaitu paad tahun dia bersara di sebabkan oleh sumbangannya yang banyak dalam pendidikan. Beliau telah menghuraikan konsep tugas perkembangan dalam bukunya ‘Human Development and Education’ yang diterbitkan pada tahun 1953.  

Tugas perkembangan bermaksud jangkaan ibu bapa dan masyarakat tentang tingkahlaku yang sepatutnya di kuasai oleh seseorang individu pada peringkat umur tertentu (Atan Long, 1980). Newman dan Newman (1999) berpendapat tugas perkembangan ialah satu set kemahiran atau kebolehan yang perlu dikuasai oleh individu untuk menambah penguasaan terhadap persekitaran.

Havighurst telah menyenaraikan 42 tugas perkembangan dalam kehidupan seseorang individu seperti dalam rajah 2.2 (di ubahsuai dari Newman & Newman, 1997). Robert Havighurst  menekankan bahawa perkembangan sesorang kanak-kanak amat di pengaruhi alam sekitarnya.

Dalam kehidupan kanak-kanak sehingga dewasa dan seterusnya tua, harus memenuhi atau mencapai tugas-tugas perkembangan yang telah ditetapkan oleh masyarakat dan budaya di mana individu tersebut tinggal. Jika seseorang individu dapat mencapai tugas-tugas perkembangan, dia akan berasa berjaya dan gembira. Sebaliknya jika dia gagal mencapai tugas perkembangan, dia akan berasa kecewa dan menerima pandangan rendah daripada ibu bapa dan orang yang signifikan dalam hidupnya.


Walau bagaimanapun tugas asas pada zaman ini berlainan daripada yang telah dikenal pasti oleh Havighurst. Tugas perkembangan ini meliputi kemahiran yang dikuasai dari aspek fizikal, kognitif social dan emosional. Contohnya pada tahap sekolah rendah lagi kanak-kanak perlu menguasai kemahiran memanipulasi computer untuk termasuk di kalangan murid cerdas. Konsep murid cerdas dewasa ini termasuk murid yang cerdas komputer.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik